Acerca de

Om mig
Om Fenixordning
Jag som driver Fenixordning heter Martina. Jag är organisatör, ordningskonsult och stylist och det här är historian om hur jag blev det.
Ända sedan jag var yngre har jag gillat att ha ordning och fint omkring mig. Jag älskade att organisera i min skolbänk och erbjöd mig t.o.m att organisera mina skolkamraters bänkar. Bänkarna bytes senare mot skåp och det var samma där. De två bästa prao-upplevelserna jag har haft var dels på en inredningsarkitetkbyrå och dels i den butik min mamma jobbade och där jag fick hjälpa till att inventera, ta upp varor och placera snyggt i butiken. Jag älskade också att göra i ordning i mitt rum. Missförstå mig inte, visst har jag också varit en slarvig tonåring med ett rörigt rum, men jag var också den tonåring som arrangerade mina böcker eller sydde gardiner till mitt rum för att jag inte hittat rätt färg.
Med åren följer också en mängd olika yrkeserfarenheter. Med bland annat över 20 års erfarenhet inom olika grenar i den pedagogiska världen vet jag vikten av ordning och reda, både gällande de fysiska miljöer vi befinner oss i, men även i våra digitala miljöer. Bland det första jag alltid gjort när jag kommit till en ny arbetsplats är att orientera mig i och ordna miljön. Rensa och optimera det där förrådet som ingen varit allra längst in i under 20 år, hitta ett bättre system som fungerar. Som inköpsansvarig har jag fått packa upp och organisera i förråden. Det andra kallar kaos och röra och som avskräcker dem att ta tag i det, det har aldrig avskräckt mig, tvärtom, det får mig istället att gnugga händerna och se till problemlösningen, målet och visionen istället. Som organisatorisk lagledare har jag fått ha den övergripande helhetsbilden av verksamheten, schemalägga andra kollegor och vikarier bl.a. Som ledare har jag hela tiden fått utforma inspirerande, ordnade men också estetiskt tilltalande lärmiljöer, pedagogik och arbetssätt och driva vidare vårt arbete. I detta har jag utvecklat mitt sinne både för det övergripande och på detaljplan.
Med åren har också mina livserfarenheter på det personliga planet skiftat och växt. Idag är jag fru och mamma till två barn med allt det som det medför när det gäller att få ihop vardagen på ett så smidigt, enkelt och organiserat sätt som möjligt. Under mitt liv har givetvis boendesituationerna, kvadratmeterna och och därmed förvaringsmöjligheterna förändrats. Jag har både levt på liten yta och optimerat den på bästa sätt utifrån de förutsättningarna jag då hade och även haft turen att bo på större yta. Jag är också den som har varit tvungen att leva med alla ägodelar i en ryggsäck under månadslånga resor. I alla situationer så har jag alltid försökt att organisera och ordna på bästa sätt, och en sak som är helt klart är att jag mår så mycket bättre när jag har det ordnat omkring mig. Att skapa ett hem för själen, ett enklare liv och vardag, ett hem i harmoni, där man kunde slappna av och andas ut blev för mig viktigare och viktigare. Från det att mitt äldsta barn föddes så har jag läst om hemorganisation i så många bloggar, artiklar. och böcker. Jag tyckte det var underbart. Jag kunde inte sluta läsa om det, sökte mig hela tiden vidare och prövade nästintill allt jag läste om. Allt i min strävan efter en enklare vardag och ett hem för själen. Jag läste också studier som har visat att människor som har det mer oordnat, kaotiskt och oorganiserat i allmänhet mår sämre och har en högre grad av depression än andra. En tanke föddes, tänk om man hade kunnat jobba med detta? Tänk om man hade kunnat jobba med det jag älskade, organisering och ordning, styling och samtidigt få andra människor att må bra? När jag sedan hittade att det faktiskt fanns ett sådant yrke, ordningskonsult, ja, då ändrades hela mitt liv. Det var såklart att det var ordningskonsult jag skulle vara! från ordningskonsult var inte steget till stylist långt, de går hand i hand och handlar båda om att skapa vackra miljöer och ett hem för själen, så idag arbetar jag som ordningskonsult, organisatör och stylist och lever min dröm!
